بازدید 5282

وزير خارجه سوريه: براي مذاکره با کردها آماده‌ايم

کد خبر: ۵۲۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵ 22 August 2015
وليد المعلم، وزير خارجه سوريه پس از ديدار با هيات رسانه‌اي مصر در دمشق در گفت‌وگويي مفصل با روزنامه "الاهرام" ضمن اشاره به روابط کنوني مصر و سوريه و آينده اين روابط تاکيد کرد: مردم سوريه براي پيروزي استوار و مصمم هستند. ما نيز به نقش آفريني مصر در حل بحران سوريه چشم دوخته‌ايم و اميدوار هستيم که مصر نقش و جايگاهي که شايستگي آن را دارد بازيابد؛ زيرا زماني که مصر نقش سياسي خود را بازيابد شرايط بسيار تغيير خواهد کرد. رژيمي که تصميم به کاهش روابط قاهره ‌و دمشق گرفت (محمد مرسي) کنار رفته است و ما اميدوار به از سرگيري روابط هستيم. مصر نه يک جامعه انساني بلکه حامل پيامي در تحکيم روابط عربي است و هر شکافي در کالبد کشورهاي عربي به کل اين جسم آسيب خواهد زد ما هم کاملا مطمئن هستيم که عبدالفتاح سيسي (رئيس جمهور مصر) و وزارت امور خارجه مصر مي‌داند چه کارهايي مي تواند انجام دهد.

وي در پاسخ به سوالي درباره تحولات سياسي سوريه و برخي اخبار مبني بر تغيير موضع روسيه نسبت به دمشق و نزديکي روابط دو کشور آمريکا و روسيه به هم گفت: همگرايي دو کشور روسيه و آمريکا حتما به نفع سوريه خواهد بود نه برعکس و دليل اين سخن هم اظهارات اخير لاوروف (وزير خارجه روسيه) در ديدار با همتاي ايراني‌اش در مسکو است. تحليل‌ها نيز نشان مي‌دهد که تمامي کساني که عليه ما توطئه مي‌کنند خود بحران زده و نااميد هستند. آمريکا بيش از يک سال است که ائتلاف ضد داعش را تشکيل داده و بدون اينکه تاثيري بر وضعيت نبردهاي ميداني داشته باشد پايگاه‌هاي تروريست‌ها را بمباران مي‌کند اين بمباران‌ها مي‌توانند خاک سوريه را به آتش بکشند اما نمي‌توانند کنترل اين مناطق را به دست آورند و هر چه دشمنان بر کناره‌گيري بشار اسد، رئيس جمهوري بيشتر اصرار ورزند، مردم مانند دريچه اطميناني بيشتر دور وي حلقه خواهند زد.

وزير خارجه سوريه که پيشتر طرح ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه براي تشکيل ائتلافي ميان سوريه، عربستان، اردن و ترکيه براي مقابله با تروريسم را "معجزه" خوانده بود در اين باره تاکيد کرد: اين معجزه هنوز رخ نداده و آن هم به يک دليل ساده دارد اين که آمريکا هنوز کاري انجام نداده است. ما به صورت جدي اين طرح را دنبال مي‌کنيم ما راهي بهتر از طرح ائتلاف آمريکايي براي مبارزه با داعش يافته‌ايم و اگر به تمامي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در خصوص تروريسم عمل شود به قطعنامه ديگري نياز نيست. کشورهاي دشمن سوريه گمان مي‌کنند سرنگوني دولت سوريه امکان دارد. ما مي‌گوييم همانگونه که در ايجاد تفرقه در سوريه اين مدت اخير ناتوان بوديد در سرنگوني سياسي اين کشور نيز موفق نخواهيد شد.

اين مقام سوري راه حل سياسي بحران سوريه را با توجه به اختلاف نظر طرف‌هاي مختلف سوري در اصولي دانست که ضامن رعايت حاکميت و وحدت ملي سوريه باشد و همه طرف‌ها متعهد به رعايت آن باشند.

وي در ادامه بازگشت به نقطه صفر را در سوريه ناممکن دانست و تاکيد کرد بايد به شکاف‌ها و مشکلات به وجود آمده معترف بود و براي اصلاح آنها تلاش کرد.

المعلم تاکيد کرد: مي‌توان با هر مخالف سوري که سوريه را به رسميت بشناسد و تروريسم را محکوم کند و تنها به دنبال اصلاحات باشد، پشت ميز مذاکره نشست.

اين مسئول سوري درباره اظهارات اخير استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه نيز گفت: د‌ي‌ميستورا درباره سوريه جانبدارانه عمل مي‌کند و در انجام ماموريت خود حرفه‌اي نيست و جنايات تروريست‌ها را در سوريه ناديده مي‌گيرد.

وزير خارجه سوريه درباره بحران موجود در اين کشور نيز گفت: اين يک جنگ جهاني عليه ماست و سوريه در اين جنگ بهاي موضع‌گيري‌هاي خود را مي‌پردازد و اوضاع کنوني در سوريه بهاي مشارکتش در آزادسازي کويت، مخالفت با صدام در جنگ اول خليج فارس و حمايت از مساله فلسطين است. غرب هم تنها به دنبال خواسته‌هاي اسرائيل است و اکنون پس از عراق تلاش مي‌کند مصر را با توطئه تضعيف کند اما موفق نمي‌شود.

وي درباره راه حل نهايي بحران سوريه و احتمال آغاز شمارش معکوس تاکيد کرد: در حال حاضر هيچ طرحي وجود ندارد برخي توافق ژنو را وسيله‌اي براي کنار گذاشتن دولت و برخي ديگر آن را آغاز توافقي ميان سوري‌ها مي‌دانند اما سوريه همچنان بر اصول خود در حل بحران سوريه تاکيد دارد.

المعلم در ادامه با حمايت از توافق هسته‌اي ايران، اتهاماتي را که برخي کشورهاي عرب حوزه خليج فارس در خصوص ايجاد "فرقه‌گرايي" در منطقه به ايران مي‌زنند را قاطعانه رد کرد وگفت : کشورهاي عرب حوزه خليج فارس که چنين ادعاهايي را مطرح مي‌کنند، دلايل دقيق و منطقي خود براي دخالت ايران را بياورند و تنها به اتهام زني بسنده نکنند. اکنون که وزراي خارجه کشورهاي اروپايي به عقد قراردادهاي مختلف با ايران متمايل هستند چرا کشورهاي عربي چنين موضعگيري درباره ايران دارند؟

وي درباره نشست ماه سپتامبر ميان ايران و کشورهاي حوزه خليج فارس در نيويورک پيش بيني کرد که موفقيتي در اين ديدار حاصل نخواهد شد. وي گفت: تا آنجا که مي‌دانيم موضع‌گيري کشورهاي حوزه خليج فارس در مورد ايران يکسان نيست. عربستان،‌ امارات و بحرين محافظه کاري مي‌کنند اما من معتقدم اگر نشستي برگزار شود، موضع‌گيري صحيح‌تري در مورد حفظ روابط با ايران حاصل شود.

وي در پاسخ به سوالي درباره گسترش نفوذ ايران در سوريه تاکيد کرد: با صراحت تمام مي‌گويم زماني که همه پشت ما را خالي کردند کشورهاي عربي از حمايت خود از سوريه دست برداشتند واتحاديه عرب عضويت سوريه را به حالت تعليق درآورد، ايران از ما در برابر تروريسم و اسرائيل حمايت کرد پس اعراب نمي‌توانند به سوريه و حزب‌الله بگويند از ايران دوري کند. ايران کشوري بزرگ در طول تاريخ در منطقه بوده و با توافق هسته‌اي ايران به کشوري بزرگ تبديل شده است و اين همان چيزي است که اوباما نيز به آن اقرار کرد. به همين دليل هم هر درخواستي براي اعمال هرگونه محدوديت در اين روابط قابل قبول نيست. ايران اولين کشوري است که سفارت اسرائيل را به سفارت فلسطين تغيير داد و روز جهاني قدس را در حمايت از فلسطين تعيين کرد. ايران همواره از مسائل کشورهاي عربي حمايت کرده است.

وليد المعلم درباره طرح ترکيه براي ايجاد منطقه حائل در داخل مرزهاي سوريه گفت: قطعا ما اين طرح را که در قالب سياست‌هاي خصمانه ترکيه مطرح شده را نمي‌پذيريم و من تاکيد مي‌کنم تروريسم به اصل خود باز خواهد گشت.

وزير خارجه سوريه از تصميم خارج کردن آتش بارهاي پاتريوت آمريکا و آلمان از مرزهاي مشترک سوريه و ترکيه استقبال کرد و گفت: ما هرگز به ترکيه حمله نخواهيم کرد؛ چرا که براي مردم اين کشور که از سياست‌هاي اردوغان و حزبش عصباني هستند ارزش قائليم.

وي درباره سفر محرمانه يکي از مقامات ترکيه به دمشق نيز اظهار داشت : اين مسئول رئيس سابق ستاد ارتش ترکيه و يکي از اعضاي حزب مخالف است که درخواست هماهنگي دو کشور براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي را با خود به دمشق آورده بود البته ما بر اين باوريم که حزب اردوغان با داعش نمي‌جنگد.

اين مسئول سوري درباره پيام صالح فياض، مشاور امنيت ملي عراق به دمشق که حامل پيامي از سوي اشتون کارتر،‌ وزير دفاع آمريکا بود گفت: هيچ پيامي از آمريکا دريافت نکرده‌ايم اما در اين ديدار درباره نبرد مشترک براي مقابله با داعش درمرزهاي دو کشور گفت‌وگو کرديم.

وي در پايان تاکيد کرد: کردهاي سوريه نيز بخش مهمي از وقايع حاضر و آينده کشور هستند که در نبرد با داعش بسيار رنج کشيده‌اند و ما از آنان حمايت مي‌کنيم.

وزير خارجه سوريه در پايان درباره احتمال تشکيل کشور کردها در شمال سوريه با صراحت تاکيد کرد: همانگونه که گفتم کردها بخشي از مردم سوريه هستند که حقوق خود را دارند و براي مذاکره با آنان در داخل مرزهاي سوريه آماده هستيم.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# سعید جلیلی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری